ГР № 10-18
Тема уроку: Визначення численності працівників на
підприємствах ресторанного господарства
Найважливішим завданням нормування праці є визначення чисельності
працівників. Розрізняють такі основні методи визначення необхідної кількості
працівників: за нормами виробітку, нормами часу; робочими місцями на підставі
норм обслуговування.
Чисельність працівників
підприємств ресторанного господарства безпосередньо залежить від обсягу
товарообігу, випуску продукції, форм обслуговування, ступеня механізації
виробничих процесів. Чим більший
товарообіг і випуск продукції власного виробництва, тим вища чисельність
працівників.
Всіх працівників підприємств ресторанного господарства можна поділити
залежно від виконуваної функції на такі групи: виробничих, торговельних,
адміністративних і працівників торговельного залу.
Для визначення чисельності працівників виробництва, де встановлені норми
виробітку, запланований обсяг випуску продукції або товарообігу поділяють на
встановлену для одного працівника денну норму виробітку в гривнях товарообігу
або умовних стравах і кількість днів, яку повинен відробити працівник у
запланований період.
Ефективний фонд
робочого часу дорівнює номінальному фонду (тобто календарному фонду мінус
вихідні і святкові дні), за винятком невиходів, пов'язаних з черговими
відпустками, хворобою та іншими невиходами, передбаченими законодавством. Наприклад, календарний фонд робочого
часу на підприємстві склав 365 днів. Вихідні і святкові дні при 5-денному
робочому тижні — 112 днів. Кількість невиходів у зв'язку з відпустками,
хворобою й іншими причинами — 28 днів. Номінальний фонд робочого часу складе
253 дні (365 днів — 112 днів). Ефективний фонд робочого часу — 225 днів (253
дні — 28 днів).
Визначити чисельність працівників гарячого і холодного цехів можна з
урахуванням норм часу на приготування однієї страви.
Середня чисельність працівників гарячого цеху при 7-годинному (25 200 с)
робочому дні складе 39,6 чол. (1 000 000 / 25 200). Ця чисельність визначена
без урахування підвищення продуктивності праці, тому з урахуванням поправочного
коефіцієнта 1,14 чисельність працівників гарячого цеху складе 35 чол. (39,6 :
1,14). Необхідно враховувати також, що підприємство ресторанного господарства
працює без вихідних днів, тому з урахуванням поправочного коефіцієнта 1,32
остаточна кількість працівників гарячого цеху складе 46 (35 • 1,32). Норми
часу для приготування страв подані в додатку 6.
Визначити
чисельність офіціантів можна на підставі плану товарообігу по залу,
встановленої норми виробітку в гривнях і ефективному фонді робочого часу, а
також виходячи з кількості посадкових місць, закріплених за одним офіціантом,
з урахуванням форм обслуговування, умов праці, розподілу роботи.
Чисельність буфетників визначається на підставі встановленого товарообігу
для буфета і норм виробітку на одного працівника в день.
Чисельність касирів,
працівників роздрібної торгівлі визначається з урахуванням встановленого
товарообігу, кількості робочих місць і тривалості роботи.
Чисельність адміністративно-управлінського апарату визначається типовими
штатами відповідно до розміру середньомісячного обороту підприємств за річним
планом.
Виробничий персонал, вимоги до нього згідно з ДСТ
30524-97 «Громадське харчування. Вимоги до виробничого персоналу»
До виробничого персоналу належать
категорії працівників підприємства, зайнятих виробництвом кулінарної продукції,
борошняних кондитерських і булочних виробів: завідувач виробництва, начальник
цеху, кухар, кондитер, пекар, кулінар борошняних виробів, виготовлювач харчових
напівфабрикатів, обвалювач м’яса, кухонний робітник.
Виробничий персонал підприємств
усіх типів і класів повинен мати або фахову освіту або пройти професійну
підготовку на виробництві для оволодіння знаннями, навичками і кваліфікацією
для виконання конкретних функцій. Підготовка, кваліфікація і спеціалізація виробничого
персоналу повинна відповідати типу і класу підприємства.
Для кожної конкретної посади має
бути розроблена посадова інструкція, яка встановлює функції, обов’язки,
права і відповідальність працівника, вимоги до якості виконуваних робіт,
професійної освіти, технічних знань, досвіду роботи.
Виробничий персонал підприємства
повинен систематично удосконалювати свої знання, кваліфікацію і професійну
майстерність на основі теоретичної підготовки і практичної діяльності, щоб
забезпечити виробництво кулінарної продукції і борошняних кондитерських
виробів, безпечних для здоров’я і життя споживачів, відповідно до вимог
нормативної і технологічної документації. Весь персонал має пройти інструктаж з охорони праці та
техніки безпеки.
До виробничого персоналу підприємств усіх типів і
класів висуваються такі вимоги:
· знання технології та
організації виробництва продукції ресторанного господарства, основ раціонального
харчування для різних контингентів споживачів, у тому числі
лікувально-профілактичного і дієтичного харчування, правил і техніки
обслуговування клієнтів (відповідно до займаної посади з урахуванням специфіки
підприємства);
· дотримання посадових інструкцій, трудового
розпорядку споживачів підприємства;
· дотримання вимог санітарії,
правил особистої гігієни і гігієни на робочому місці;
· знання і дотримання пожежо- та електробезпеки;
· дотримання культури й етики спілкування з колегами
по роботі та споживачами;
· знання раціональної організації праці на робочому
місці та уміння чітко планувати роботу.
У ресторанах і барах класу «люкс» і «вищий» має
працювати персонал, знайомий зі специфікою кулінарії інших держав.
Завідувач виробництва повинен мати вищу або середню професійну освіту та досвід практичної
роботи; знати основи трудового законодавства, основні положення Закону України
«Про захист прав споживачів», галузеві документи, що стосуються його
професійної діяльності; знати організацію виробництва; уміти чітко організувати
виробничу діяльність підлеглих, технологічний процес; підбір і розміщення
кадрів.
Кухара і кондитера повинні мати початкову або середню
професійну освіту.
При виборі і складанні графіків враховують режим роботи
підприємства, графік завантаження торговельного залу. На підприємствах ресторанного
господарства застосовуються такі графіки виходу на роботу: лінійний,
стрічковий (ступінчастий), підсумкового обліку робочого часу, двобригадний,
комбінований.
Лінійний
графік передбачає одночасний
прихід і відхід з роботи всіх працівників виробництва. Цей графік
застосовується у разі, якщо обсяг роботи повністю виконується за 7—8 годин,
завантаження працівників рівномірне протягом зміни. Перевага цього графіка в
тому, що забезпечується відповідальність працівників за виконання виробничої
програми. Але при тривалому режимі роботи торговельного залу використання
лінійного графіка є недоцільним.
Стрічковий (ступінчастий) графік
передбачає вихід працівників в різний час групами або поодинці відповідно до
завантаження торговельного залу. Кожен працівник відпрацьовує 7 або 8 годин.
Недолік — відсутність чіткої побудови бригад, ускладнення
плануванні робочого часу, контролю за виходом на роботу, зниження
відповідальності деяких членів бригади за виконання виробничої програми.
Графік підсумкового обліку робочого
часу застосовується на підприємствах з нерівномірним завантаженням в окремі дні
тижня або місяця, коли неможливо встановити робочий день нормальної тривалості.
При такому графіку допускається різна тривалість робочого дня по днях тижня,
але не більше 11 год. 30 хв. з подальшим наданням одного дня відпочинку при
обов’язковому відпрацюванні за місяць встановленої норми робочого часу.
Двобригадний графік є
різновидом графіка підсумкового обліку робочого часу. При цьому графіку
організовуються дві бригади, однакові за чисельністю і складом. Вони працюють
через день по 11 год. 30 хв. Перевага такого графіка в тому, що склад бригади
протягом дня є постійним. Це підвищує відповідальність працівників за виконання
виробничого завдання. Недоліком є нерівномірна завантаженість, велика
тривалість робочого дня, що викликає стомлюваність і може призвести до
погіршення якості продукції та зниження продуктивності праці.
Комбінований графік передбачає
поєднання різних графіків і застосовується на підприємствах з подовженим
робочим днем. Такий графік часто застосовується в ресторанах, де робота в
цілому будується за двобригадним графіком виходу на роботу, але з урахуванням
технологічного процесу приготування страв і завантаженості торговельного залу
деякі працівники виходять на роботу по стрічковому графіку.
Для обліку робочого часу
кожного працівника ведеться табель, який підписує директор. Він є документом
для нарахування заробітної плати.
КОНТРОЛЬНІ
ЗАПИТАННЯ
1 Як
визначають чисельність працівників у ресторанах?
2 Назвіть
методи визначення витрат робочого часу.
3 Як
класифікуються затрати робочого часу?
4. Дайте
характеристику різним графікам виходу на роботу.
Немає коментарів:
Дописати коментар